Есе на тему:
«МОЯ ПЕДАГОГІЧНА ФІЛОСОФІЯ»
Щоб
бути хорошим викладачем,
треба любити
те, що викладаєш,
та любити тих, кому викладаєш
В.Й.Ключевський
Вчитель….
Здавалося б таке просте, таке звичне, легке для
сприйняття слово. В той же час воно містить стільки поваги, розуму, мудрості,
виваженості… Можна продовжувати до безкінечності. Напевне, кожна людина має
своє уявлення про цю нелегку, кропітку та, часом, і невдячну працю. Скільки
існуватиме людство, стільки ж часу буде користуватися попитом і професія
вчителя.
Розмірковуючи про філософію своєї педагогічної діяльності, я ставлю собі
запитання – яким має бути сучасний майстер виробничого навчання? Які принципи
лежать в основі моєї педагогічної філософії?
Найголовніше для мене як майстра, безумовно професіоналізм: багато знати і
прагнути дізнатися ще більше. Хороший майстер постійно повинен продовжувати
вчитися: вчитися працювати над собою, вчитися спілкуватися з учнями, вчитися
готуватися до уроку. Якщо учень відчуває, що я знаю у багато разів більше його,
тоді йому буде зі мною цікаво.
Але украй важливо бути особою творчою і здатною до саморозвитку. Адже саме
Майстер робить величезний вплив на формування світогляду Людини, яку він
навчає. Світогляд подібний до мозаїки - образ складається з шматочків, кожен з
яких необхідно підібрати за кольором, формою, розміром. Робота копітка,
трудомістка: не завжди частинки збігаються. Інший раз доводиться все
перекладати знову і знову.
Що ще потрібне Майстрові? Уміти берегти людей. Учнів потрібно берегти
особливо, від грубості, злості, байдужості до своїх товаришів, байдужості до
всього, що відбувається навколо. У душі учня не повинна згасати радість
пізнання. Дитина повинна уміти радіти успіхам інших людей, співпереживати їх
невдачам і проблемам. Якщо я кожного учня навчу бути добрим, то і весь світ
стане добріший.
Майстер, як і кожна людина, що працює з дітьми, повинен володіти такою
важливою якістю, як терпимість, яку ми сьогодні часто називаємо толерантністю,
розвивати у сьогоднішніх учнів самостійність, уміння відстоювати свої права,
готовність до співпраці і творчої діяльності.
А ще пошана до особи учня яка, на мій погляд, полягає не тільки в тому, щоб
не ображати і не принижувати його, але й в зацікавленості до особи кожного.
Починається цей інтерес з простого: на перших уроках я намагаюсь запам'ятати
всіх учнів нової групи і звертаюся до них тільки за іменами. Карнегі має рацію
- це дуже важливо! Згодом прагну дізнатися "родзинку" кожного і
показати її всім. Ще краще, якщо цю "родзинку" вдасться застосувати
до учбового процесу. До речі, довіра, на мій погляд, - теж складова частина
пошани. Якщо учні можуть щось зробити самі, я прагну дати їм таку можливість.
Їх цікаві ідеї спрямовую на хвилю креативу в потрібне русло.
У короткому викладі моя педагогічна філософія збігається з висловом
класика: якомога більше пошани до особи плюс якомога більше вимогливості до
неї. Але, вимагаючи, прагну бути максимально об'єктивною і хвалити при
першій-ліпшій можливості, причому прилюдно. Свою незадоволеність зазвичай
виражаю у формі засудження конкретної дії, а не людини, і завжди прагну
показати можливість виправити (оцінку, вчинок, роботу, стосунки): це налаштовує
на позитив і примушує удосконалюватися, а відчуття непоправності помилки
викликає розгубленість і відчуття безвиході. До речі, про помилки. Педагог -
теж людина, і завжди і скрізь правим бути не може. Вважаю, що свої помилки
треба чесно визнавати і виправляти. Діти зрозуміють і оцінять правильно; а ось
затятість в помилці з боязні упустити свій авторитет якраз його і підірве. Так
само, як і спроба перекласти вирішення своїх проблем на плечі інших.
Прийшовши першого вересня до школи, я хвилювалася як
ніколи і в той же час розуміла, що не маю права цього показувати
оточуючим.
…Та все вдалося не відразу. В.О.Сухомлинський зазначав:
«Ткач уже через годину бачить плоди своєї праці. Сталевар через кілька годин
радіє з гарячого потоку металу – це вершина його мрії, хлібороб через кілька
місяців милується колосками ячмінного зерна, вирощеного в полі… А вчителеві
треба пропрацювати роки і роки, щоб побачити те, що ти замислив; ні в кого так
часто не гостює почуття незадоволення, як у вчителя… ». Про авторитетну людину
(спеціаліста) завжди говорять, що в неї були хороші вчителі і звідси пішло
прислів’я: “Дерево та вчитель пізнаються по плоду”.
Сьогодні, крокуючи по дорозі педагогічного пошуку,
розумію, що маю багато чого зробити. Необхідно вдосконалювати свої знання з
педагогіки, треба освоювати новітні програми і технології, вивчати методичну
літературу. У цьому вирі педагогічної діяльності важливо не схибити, не
загубити жодної дитячої душі, тому я не маю жодного права зупинятися на
досягнутому. Я повинна рухатися вперед, повинна вчитися, розвиватися,
вдосконалювати свою педагогічну майстерність.
І, напевно, останнє. Своє головне педагогічне і людське завдання я бачу в
тому, щоб підтримувати та розвивати природні якості учня, здібності, допомагати
в становленні його соціальності, творчої самореалізації особистості, допомогти
кожній дитині стати вільною, самодостатньою особою, і конкурентноздатним
фахівцем зі своєї професії.
Свого часу Платон сказав: «Майстрами не народжуються,
ними стають». І я наполегливо йду до цієї мети, адже обрана мною професія – це
щоденне навчання. Тільки так я набуду компетентності, досягну вершин педагогічної
діяльності і матиму змогу формувати учня не як носія компетентностей, а,
передовсім, як людину.
Як відомо: навчальний заклад
був і буде в житті кожного. Для учнів - це набуття знань, а для майстра - книга
життя, читаючи яку, сторінку за сторінкою, набираєшся безцінного досвіду. І
важливо, щоб цей досвід майстра із маленької "зернинки", яку він
вкладає в кожного свого учня, проріс урожайним "колоссям" на життєвій
ниві його вихованців.
Немає коментарів:
Дописати коментар